ضریب ایمنی جاده نظامی سمنان «صفر» است
کبیری: وعدههای مسئولان راه و شهرسازی درباره مسیر سمنان-فیروزکوه محقق نشد
به گزارش خبرنگار بیرسانه، جان باختن شمار زیادی از هموطنانمان در جاده نظامی و مسیر سمنان-فیروزکوه، رفتهرفته به خبری عادی در میان خبرهای روزانه تبدیل شده است. این حوادث تلخ در حالی رخ میدهد که رئیس پلیس راه استان بارها هشدارهایی جدی را نسبت به خطرآفرین بودن این محورها اعلام کرده است، هشدارهایی که کوچکترین واکنشی را در میان مسئولان ذیربط برنیانگیخته است.
گفتگوی بیرسانه با سرهنگ کبیری، رئیس پلیس راه استان را در این ارتباط میخوانید:
بیرسانه: جناب سرهنگ کبیری! متأسفانه علیرغم هشدارهای چندباره شما درباره جاده نظامی، اهتمامی برای اصلاح این مسیر دیده نمیشود؛ در ابتدا مشکلات این راه را از زبان شما میشنویم.
من چندینبار در کمسیون ایمنی راهها در استانداری سمنان درباره ناایمن بودن جاده نظامی هشدار دادهام. ضریب ایمنی جاده نظامی صفر است. من جاده نظامی را به یک بمب تشبیه کردهام که هر لحظه آبستن انفجار است. در این جاده افراد بسیاری جان باختهاند. این جادهی فاقد ایمنی 40 تا 50 سال قدمت دارد. در این جاده هیچ شانه راهی دستکم برای استراحت رانندگان یا توقف اضطراری وجود ندارد.
جاده نظامی قوسها و پیچهای تندِ بدون دیدِ غیرمهندسیشده خطرناکِ زیادی دارد و از نظر تابلوها و علائم بسیار بسیار ضعیف است. بعضا در دهانه پلها گاردریل و خاکریزی وجود ندارد. جاده، باریک، دوطرفه و خطرناک است. ما بارها و بارها اعلام کردهایم که مسئولان باید به فکر این جاده باشند. در طول سال دائما شاهد بروز حوادث در این جاده هستیم.
بیرسانه: آیا پاسخی از جانب مسئولان دریافت کردهاید؟
پاسخی که ما را قانع کند، خیر.
بیرسانه: چه کسی در این ارتباط مستقیما مسئول است؟
این جاده در گذشته یک راه اختصاصی برای نظامیان بود اما پیشتر با مکاتبه ستادکل نیروهای مسلح، این راه به وزارت راه و شهرسازی تحویل شده است. اجرای روکش آسفالت سبب میشود که حوادث جاده نظامی تشدید شود. مگر روکش آسفالت قوسها را اصلاح میکند؟ روکش آسفالت سبب میشود که سرعت خودروها در این جاده ناایمن بالا رود و شدت حوادث افزایش پیدا کند.
وظیفه ما این است که نقاط حادثهخیز را شناسایی و کارشناسی کرده و به راهداری اعلام کنیم. در کمیسیون ایمنی راهها که عالیترین نشست ایمنی راهها در استان است و ماهانه به طور منظم برگزار میشود نیز این مسائل را بیان میکنیم.
بیرسانه: آیا ترکفعلها و تخلفات صورتگرفته در زمینه اصلاح جاده نظامی را به دستگاه قضا گزارش کردهاید؟
بله در جریان کارشناسی تصادفات، مطابق تبصره 3 ماده 14 قانون رسیدگی به تخلفات، بارها تقصیر نهادهای ذیربط را گزارش کرده و سازمان مقصر را به دادگستری معرفی کردهایم. این که پس از آن چه اتفاقی میافتد در حیطه وظایف ما نیست.
بیرسانه: قصه جاده سمنان-فیروزکوه نیز کمتر از جاده نظامی غمانگیز نیست. مطلع شدیم که به دلیل نقائص مسیر تعریضشده، شما اجازه زیر بار ترافیک رفتن مسیر را ندادهاید. توضیحات شما را میشنویم.
37 کیلومتر از جاده سمنان-فیروزکوه در حوزه استان سمنان است که از چند سال قبل، مشغول تعریض مسیر در 10 کیلومتر از جاده هستند و 90 درصد کار انجام شده است اما ما اجازه ندادهایم که این مسیر زیر بار ترافیک برود. یکی از اقداماتی که چندینسال است در این جاده به انجام نرسیده، جداسازی دو لاین به وسیله نیوجرسی مفصلی است. چندین جلسه با مسئولان راه و شهرسازی داشتیم و قولهایی دادند اما محقق نشد.
در این محور نیز همواره در طول سال شاهد وقوع حوادثی تلخ هستیم که منجر به فوت و جرح عزیزانمان میشود و از این جهت، اصلاح این مسیر برای ما بسیار اهمیت دارد. اگر جداسازی به واسطه نیوجرسی صورت بگیرد، در محور برفگیر گردنه بشم، در زمستانها شاهد حوادث کمتری خواهیم بود.
بیرسانه: فارغ از جاده نظامی و جاده سمنان-فیروزکوه کدام مسیر در استان حادثهخیزتر است؟
ما ششمین استان پهناور کشور هستیم و راههای زیادی در استان وجود دارد. طول محور تهران-مشهد در استانهای تهران، سمنان و خراسان رضوی، حدودا 900 کیلومتر است که 640 کیلومتر از آن در استان کویری ما با اقلیمی گرم و خشک واقع شده است و به طور طبیعی آبستن حوادث است.
انتهای پیام/ح