خروج از جاده و واژگونی؛ عامل 60 درصد از تصادفات در استان
کبیری: علت 60 درصد از تصادفات سالانه در محور تهران-مشهد خروج از جاده و واژگونی است و علت اصلی واژگونی، خستگی و خوابآلودگی است.
به گزارش خبرنگار بیرسانه، در ادامه گفتگو با رئیس پلیس راه استان، به بررسی علل وقوع تصادفات و پارهای دیگر از مسائل مرتبط پرداختهایم. شما را به مطالعه این گفتگو دعوت میکنیم.
بیرسانه: بیشترین فراوانی علت تصادفات در جادههای استان مربوط به کدام عامل است؟
علت 60 درصد از تصادفات سالانه در محور تهران-مشهد خروج از جاده و واژگونی است و علت اصلی واژگونی، خستگی و خوابآلودگی است. علت خستگی هم مسافت زیاد و کمبود مجتمعهای اقامتی و خدماتی بینراهی است. ما بارها تأکید کردهایم که نیاز داریم در مسیر تهران-مشهد و بالعکس که 640 کیلومتر از آن در استان ما واقع شده، مجتمعهای موقت و دائم بینراهی احداث شود.
رانندگی در استان مازندران و سمنان، کاملا متفاوت است و جاذبههای طبیعی و پیچ و خم جاده نمیگذارد راننده خسته یا ناهشیار شود. در جادههای استان ما راننده به ازای هر 2 ساعت رانندگی باید 15 دقیقه استراحت کند؛ چراکه یکدست بودن جاده و چیرگی گرما بر راننده میتواند خطرآفرین باشد. میتوان محصولات کشاورزی و دامی را در نقاطی از این مسیر عرضه کرد؛ این کار هم بهره اقتصادی دارد هم به کاهش تصادفات کمک میکند.
در یکی از سالها که به دستور استاندار در ایام اربعین و دهه کرامت، موکبهایی در سطح جادههای استان برپا شد، شاهد کاهش قابل توجه حوادث بودیم. ابتدا مجتمعهای موقت را برپا کنیم و سپس مجتمعهای دائمی را رونق و گسترش دهیم. نکته دیگر آن که حوادث، غالبا در 30 کیلومتری شهرها اتفاق میافتد. شهرداری سمنان باید در مسیر سمنان-سرخه تابلوهای راهنمای مسیر را برپا و موقعیت پارکها را اطلاعرسانی کند.
تابلوهای راهنمای مسیر در جادههای استان بسیار کاستی دارند. مسئولان امر باید رانندگان را به استراحتگاهها، پارکها و سرویسهای بهداشتی هدایت کنند. در مسیر تهران-مشهد و بالعکس چند کاروانسرا وجود دارد؛ چرا این کاروانسراها در قالب تابلوهای راهنمای مسیر به رانندگان معرفی نمیشوند؟ برای ما مهم این است که رانندگان در طول مسیر به هر دلیلی، توقف و رفع خستگی کنند.
بیرسانه: نقاط حادثهخیز و مستعد تصادف به طور مستمر پایش میشوند؟
بله، کارشناسان ما، نقاط حادثهخیز و مستعد تصادف را شناسایی میکنند و در این خصوص با راهداری و کمیسیون ایمنی راهها مکاتبه میکنیم. طرحهای مختلفی را نیز در طول سال به اجرا میگذاریم؛ از جمله طرح کنترل سرعت، طرح نظارت و کنترل ناوگان بار و مسافر و نیز طرح مقابله با اقدامات حادثهساز. از دیگر اقدامات ما این است که گشتهای نامحسوسی را از سال گذشته راهاندازی کردهایم. اقدام دیگری که در سال گذشته برای نخستینبار در کشور انجام شد، استفاده از پهپاد برای کنترل راههای استان بود.
از این پهپادها به ویژه در روزهایی که ترافیک سنگین است، استفاده و خودروهای متخلف را جریمه میکنیم.
بیرسانه: آیا از نظر تعداد پاسگاه در جادههای استان کمبودی وجود دارد؟
خیر؛ 11 پاسگاهی که ما اکنون در راههای استان داریم، کفایت میکند.
بیرسانه: عملکرد هواشناسی استان در همکاری با مجموعه پلیس راه را چطور ارزیابی میکنید؟
دوستان ما در هواشناسی و مدیریت بحران استانداری، کاملا با هماهنگ هستند. در چند سال گذشته در این زمینه مشکل خاصی نداشتهایم و موارد ضروری به صورت بهنگام به ما ابلاغ میشود. هواشناسی حتی به صورت نقطهای به ما اعلام میکند که در کدام نقاط احتمال خطر هست. بر مبنای این دادهها، ما تیمهای خود را در نقاط حادثهخیز مستقر میکنیم.
بیرسانه: برخی عنوان میکنند که کاهش تصادفات صرفا ناشی از کاهش ترددهاست؛ دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟
بخشی از کاهش تصادفات، ناشی از کاهش ترددهاست اما باید درنظر داشت که با کاهش ترددها، سرعت خودروها و در نتیجه شدت حوادث افزایش پیدا میکند.
انتهای پیام/ح