اخبار استاناسلایدر

امکان کاهش 100 نفری تلفات جاده‌ای با اقدامات زودبازده وجود دارد

رئیس پلیس‌راه استان می‌گوید امکان کاهش 100 نفری تلفات جاده‌ای با اقدامات زودبازده وجود دارد

به گزارش خبرنگار بی‌رسانه، آمار حیرت‌انگیز مرگ و میر در جاده‌های کشور به حدی تکرار شده که به خبری تکراری در میان اخبار تبدیل شده است اما در این‌باره باید بسیار گفت و شنید؛ چراکه حفظ جان حتی یک‌نفر در جاده‌های کشور ارزشمند و ضروری است. سرهنگ کبیری، رئیس پلیس راه استان سمنان، معتقد است که می‌توان با اقدامات فوری و کوتاه‌مدت، شمار جان‌باختگان را تا 100 نفر کاهش داد. مشروح گفتگو با سرهنگ کبیری را از نظر می‌گذرانید:

بی‌رسانه: جناب سرهنگ کبیری! از نگاه شما چه میزان از حوادث جاده‌ای با اقدامات زودبازده قابل پیشگیری است؟

من معتقدم درصد زیادی از تصادفات را می‌توان با اقدامات زودبازده و کوتاه‌مدت کاهش داد. بخشی از حوادث البته معطوف به رانندگان است که باید در این خصوص مقررات را با جدیت بیش‌تری مورد توجه قرار دهند. رانندگان باید شبِ پیش از مسافرت، استراحت کافی داشته باشند و وضعیت وسیله نقلیه خود را چک کنند تا نقص فنی نداشته باشد. کار دشواری نیست که از حد سرعت مجاز تجاوز نکنیم و در سبقت‌ممنوع‌ها سبقت نگیریم.

از طرفی نواقصی در راه‌ها وجود دارد و تمام دستگاه‌هایی که در حوزه ترافیک نقش‌آفرین‌اند باید دست به دست هم بدهند و با اصلاح راه‌ها، حوادث را کاهش دهند. تا کنون شیب و شیروانی نامناسب راه‌ها در بسیاری از نقاط اصلاح شده و در دهانه پل‌ها خاکریز ایجاد کرده‌ایم تا شدت حوادث را کاهش دهیم. اقدامات کوتاه‌مدتی که از آن سخن می‌گویم دشوار نیست.

می‌توان استراحتگاه‌های موقت را در کنار جاده‌ها ایجاد کرد، می‌توان تابلوهای راهنمای مسیر را در 30 کیلومتری شهرها برپا کرد، می‌توان دهانه پل‌ها تقویت کرد، شیب و شیروانی جاده‌ها را اصلاح کرد و می‌توان تقاطع‌های آنتریک در میانه راه‌ها حذف کرد. برخی مواقع البته خود مردم هم همکاری نمی‌کنند؛ ما در این دست تقاطع‌ها نیوجرسی قرار می‌دهیم اما مردم آن را تخریب می‌کنند تا راحت‌تر به فلان روستا دسترسی داشته باشند.

من سال‌ها در این حوزه کار کرده‌ام و به شما اطمینان می‌دهم اگر این اقدامات به انجام برسد، کاهش فوتی‌ها به بیش از 100 مورد خواهد رسید. رهبر انقلاب هم تأکید کرده‌اند که دستگاه‌های مختلف باید دست به دست هم بدهند تا حوادث جاده‌ای را به حداقل برسانند. هرگاه تمامی دستگاه‌ها پای کار آمده‌اند شاهد کاهش حوادث بوده‌ایم. در یکی از اعیاد نوروز، دادگستری میامی محلی برای پذیرایی از مسافران درنظر گرفته بود.

از طرفی به روش سنتی، در کناره جاده‌ها و نقاط پرتصادف لاستیک و چوب آتش زده بودند تا در شب‌ها، حواس رانندگان از جاده پرت نشود و یکنواختی جاده حادثه ایجاد نکند. در آن سال حوادث به شدت کاهش پیدا کرده بود. در کنار اقدامات کوتاه‌مدت، لازم است اقدامات میان‌مدت و بلندمدت هم در دستور کار قرار بگیرد. امسال آمار حوادث در راه‌های روستایی افزایش پیدا کرده است، لازم است اعتباراتی برای اصلاح راه‌های روستایی در نظر گرفته شود.

بی‌رسانه: پرسش دیگر من درباره جاده موزیکال است؛ آیا شما با اجرای این طرح مخالفت کرده بودید؟

من با جاده موزیکال مخالفت نکردم، سخنم این بود که طرحشان را کامل‌تر کنند و بیاورند. طرح اولیه در کمیسیون ایمنی راه‌ها مطرح شد اما پخته نبود. با اصل کار مخالف نبودم، خواستار تکمیل آن هستم.

بی‌رسانه: وضعیت 20 سال آینده را از نظر حوادث جاده‌ای در استان چطور پیش‌بینی می‌کنید؟

من فکر می‌کنم، وضعیت 20 سال آینده ما بسیار بهتر از امروز خواهد بود؛ چراکه اگر آزادراه حرم تا حرم تکمیل شود، مشکل بسیاری از نقاط حادثه‌خیز برطرف می‌شود. در درجه‌بندی‌های مرسوم، ایمنی آزادراه‌ها نسبت به ایمنی سایر راه‌ها در رأس قرار دارد. امیدواریم ایمنی خودروها هم طی 20 سال آینده ارتقاء پیدا کند، کما این که 20 سال قبل، ایمنی خودروها نسبت به امروز کم‌تر بود.

انتهای پیام/ح

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا