درخواست مدیرکل فنیوحرفهای استان از رئیسجمهور
مدیرکل فنی و حرفهای استان سمنان در گفتگو با بیرسانه از رئیسجمهور درخواست کرد زمینههای تعیین فرماندهی واحد برای کل سیستم آموزش کشور را فراهم کند.
به گزارش خبرنگار بیرسانه، هرچه زمان میگذرد، آموزشهای مهارتی درکنار آموزشهای آکادمیک، ارج بیشتری کسب میکنند. پرداختن به مسأله آموزشهای مهارتی، از آن رو که اقتصاد کشور میتواند وابستگی وثیقی به این آموزشها داشته باشد، اهمیت بسیاری مییابد. بیرسانه در گفتگو با سیدحسین شاهچراغ، مدیرکل فنیوحرفهای استان سمنان کوشیده است مسائل مرتبط با این حوزه را مورد واکاوی قرار دهد. مشروح این گفتگو را میخوانید:
بیرسانه: در سال گذشته چند دوره آموزشی و در چند رشته برگزار کردید؟
در سال گذشته یکهزار و 477 دوره آموزشی در 429 رشته برگزار کردیم.
بیرسانه: در قالب مراکز TMC چه تعداد دانشجو مهارت آموختند و پرطرفدارترین رشته در میان دانشجویان چیست؟
در حال حاضر 10 مرکز TMC در عمده دانشگاههای اصلی استان از جمله دانشگاه سمنان داریم. در مجموع یکهزار و 179 نفر در این مراکز آموزش دیدهاند. عمده رشتههای پرطرفدار در حوزه نرمافزارهای طراحی مهندسی همچون سالیدورک، کتیا یا برنامهنویسی پایتون، پیالسی و مطلب بودند.
بیرسانه: در سال گذشته چند زندانی تحت پوشش آموزشهای شما قرار گرفتند و فراوانی استقبال مربوط به کدام رشتهها بوده است؟
791 نفر در قالب 63 دوره آموزشی، آموزشهایی را فراگرفتهاند. فراوانی رشتهها به شرایط هر زندان بستگی دارد. جوشکاری، تکنولوژی خودرو یا اتومکانیک، آشپزی، خراطی، کشت گلخانهای و سبزیکاری عمده حرفههای پرطرفداری بود که با توجه به تقاضاهای زندان، در زندان برگزار شد.
کارگاه آسانسور در شهرستان سمنان هم افتتاح شده است
بیرسانه: در طول یکسال گذشته، آموزش جدیدی به مجموعه آموزشهای شما اضافه شده است؟
ما 30 عنوان حرفه آموزشی جدید را به مجموعه حرف اضافه کردهایم. در سمنان تقاضاهای بسیاری در حوزه نصب و راهاندازی و سرویس آسانسور داشتیم. از حدود ده سال قبل، در دامغان، کارگاه آسانسور وجود داشت و نیازها را تأمین میکرد اما افزون بر آن در شهرستان سمنان نیز این کارگاه را افتتاح کردیم. از طرفی کوشیدیم، تجهیزات را ارتقاء دهیم و به طور مثال، چون غالب تجهیزات کارگاه اتومکانیک با نیاز بازار فاصله داشت این اقدام را در خصوص این کارگاه صورت دادیم و گیربکسهای اتوماتیک را در کارگاهها تزریق کردیم.
مرکز کارآفرینی و کسبوکار هم با ساختار نرم، در سمنان راهاندازی شده است. مجموعا کوشش شده است تا با توجه به شرایط همهگیری کرونا، آموزشها به طور مجازی و به صورت سمینار و کنفرانس به متقاضیان ارائه شود.
بیش از یکهزار نفر در محیط کار واقعی آموزش دیدند
بیرسانه: طی یکسال گذشته چند نفر در محیط واقعی کار آموزش دیدند؟
این اقدام در سه قالب صورت گرفته است؛ نخست برای متقاضیان عمومی که 432 نفر در سراسر استان در این قالب آموزش دیدند؛ دوم برای زندانیان که 39 نفر در این قالب و در محیط زندان آموزش دیدند؛ به طور مثال اگر آشپزخانه یا کارگاهی در زندان وجود دارد، آن را به عنوان یک کارگاه آموزشی در نظر گرفتیم و با استفاده از استادکار حاضر در زندان و تجهیزاتی که واجد استانداردهای لازم بودند، آموزشها را ارائه کردیم.
مجموعا 577 نفر هم در محیط کار واقعی پادگانها آموزش دیدند.
بیرسانه: دانشآموزان جامعه هدف مهمی در حوزه مهارتآموزی هستند؛ برای این قشر چه برنامهای داشتید؟
ما به 2 هزار و 404 دانشآموز آموزش دادیم که حدود یکهزار و 300 نفر از آنان، کارآموزان کار و دانش هستند که آموزش کامل را فرامیگیرند. مابقی، دانشآموزانی بودند که به صورت آزاد به ما مراجعه کرده بودند یا در قالب گروهی از سوی مدارس برای مهارتآموزی به ما معرفی شده بودند. ما البته برنامههای بسیار زیادی برای آموزش دانشآموزان داشتیم و داریم اما متأسفانه در شرایط کرونایی به این دلیل که دانشآموزان به مدرسه نمیرفتند، رغبت خانوادهها برای حضور دانشآموزان در مراکز فنیوحرفهای را کمتر کرده بود.
ارائه بسیاری از آموزشها مستلزم حضور افراد در کارگاه است. امیدواریم با تلاشهای صورتگرفته در راستای واکسیناسیون مردم، شرایط برای حضور عموم متقاضیان، دانشآموزان و دانشجویان و به ویژه کارجویان در کارگاههای فنیوحرفهای فراهم شود.
«خانه خلاق» راهاندازی خواهد شد؟
بیرسانه: سال گذشته اعلام کردید که با وجود آمادگی شما برای ارائه خدمات آموزشی به پارکهای علم و فنآوری، هنوز درخواستی از جانب آنان به شما نرسیده است. آیا در یکسال گذشته درخواستی صورت گرفته است؟
خوشبختانه با پارکهای علموفنآوری به نقاط همکاری مطلوبی رسیدهایم. در یک نمونه، به دنبال آن هستیم تا در تعامل با پارک دانشگاه سمنان، خانه خلاق را در مرکز آموزش فنیوحرفهای برادران سمنان ایجاد کنیم؛ با این هدف که بتوانیم خدماتی را به شرکتهای دانشبنیان ارائه دهیم. از طرفی، تفاهمنامهای با پارک علموفنآوری استان در دست انعقاد داریم و 4 دورهی در حال برگزاری هم داریم.
با توجه به شیوع کرونا و عدم حضور دانشجویان، این اتفاقات، قابل توجه است. با بازگشایی حضوری دانشگاهها میتوان انتظار داشت که گسترش فعالیتها در این حوزه، بیش از این باشد.
آموزشهایی برای هنرهای در حال فراموشی!
بیرسانه: آیا در طول یکسال گذشته رشتهای در حوزه هنرهای بومی در حال فراموشی به مجموعه رشتههای شما افزوده شده است؟
ما پنج دپارتمان تخصصی در استان ایجاد کردیم. یکی از این دپارتمانها، دپارتمان دستبافتهها و فرش مهدیشهر است. این اتفاق کمک کرد که پرداختن به این حرفهها سامان بیشتری پیدا کند. ما دورههای پلاسبافی، جاجیمبافی، حولهبافی و نخریسی را برگزار کردیم. برخی از شهروندان درخواست اضافه کردن رشته کماچپزی توسط یکی از استادکاران حاذق را هم ارائه کردند که به دلیل شیوع کرونا، قدری تأمل کردیم.
کرونا، بیشترین لطمه را به حوزه آموزش وارد کرده است. در حوزه اقتصاد و اشتغال هم آسیبهای کرونا فراوان بود اما به هر حال تدابیری در این حوزهها اندیشیده شد اما متأسفانه خسارتی که به حوزه آموزش وارد شده با وجود تلاشهای صورتگرفته و تدابیر اتخاذشده، به سادگی قابل جبران نیست.
بیرسانه: پیشتر به موانع قانونی بهرهگیری از ظرفیت خیرین در حوزه مهارتآموزی اشاره کرده بودید؛ آیا این موانع برطرف شدهاند؟
پیشتر تلاشهایی در این خصوص از جانب سازمان فنیوحرفهای کشور صورت گرفته و دولت لایحه کمکهای اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان آموزش فنیوحرفهای کشور را تنظیم کرده بود که با دوراندیشی و خیراندیشی نمایندگان محترم مجلس در صحن علنی به تصویب رسید. من به نمایندگان استان در این خصوص توضیحاتی ارائه کرده بودم و از آنها بابت همراهی در این امر قدردانی میکنم.
اگر این موضوع توسط شورای نگهبان تصویب و قوانین مربوطه ابلاغ شود، میتوان از کمکهای مردم برای گسترش مهارتآموزی بهره گرفت.
با فروکش کردن کرونا، امکان برگزاری مسابقات ملی مهارت فراهم میشود
بیرسانه: سال گذشته افرادی از استان ما در المپیاد ملی مهارت کسب مقام کردند. اتفاق بعدی در این حوزه چیست؟
مسابقات ملی مهارت به طور سالانه برگزار میشود اما به دلیل این که مرحله استانی رقابتها باید به طور متمرکز در شهرستانها برگزار شود، شیوع کرونا امکان برگزاری این مسابقات را از ما سلب کرد. مقدمات برای برگزاری این رقابتها فراهم است و با فروکش کردن همهگیری بیماری، این رقابتها قابلیت برگزاری دارد. به زودی چند مسابقه در زمینه شیرینیپزی و صنایع غذایی در استان مازندران برگزار میشود که استان سمنان در این مسابقه، نماینده دارد.
ما اردوهای خود را تعطیل نکردهایم. مهارتآموزان به صورت مستمر یا پارهوقت در اردوها حضور دارند.
بیرسانه: برگزیدگان رقابتهای ملی سال گذشته به خارج از کشور اعزام نشدند؟
مسابقات جهانی مهارت هم به دلیل شیوع کرونا برگزار نشد و به تعویق افتاد.
آموزشهایی متناسب با نیازهای محلهها
بیرسانه: پیشتر اشاره کرده بودید که میکوشید آموزشهایی را بر مبنای نیاز محلهها تعریف کنید و ارائه دهید. در طول یکسال گذشته، چه مهارتهایی به صورت محلهمحور ارائه شده است؟
ما 458 نفر را در محلههای مختلف آموزش دادهایم. در محله کدیور سمنان با کمک حجتالاسلام غایبی و مطابق نیازسنجیهای صورتگرفته، آموزشهای اولیه و تکمیلی در حوزه بافت و پوشاک را ارائه کردهایم. در یکی از محلات شاهرود نیز عمده ساکنین، در صنعت ساختمان مشغول فعالیت هستند؛ بنابراین ما آموزشهایی را در حوزه صنعت ساختمان برای آنها طرحریزی و ارائه کردیم.
ما کوشیدهایم منطقه به منطقه، ارزیابیهایی را صورت دهیم و آموزشها را متناسب با نیاز محلهها ارائه دهیم.
بیرسانه: اگر بخواهید فردی از مسئولان را خطاب قرار دهید و درخواستی داشته باشید، آن فرد چه کسی و آن خواسته چه چیزی خواهد بود؟
درخواست نخست من از مقام عالی استان و نمایندگان استان در مجلس است. ما در نقطهای هستیم که باید برای آموزش جایگاه ویژهتر و اولویت بالاتری قائل باشیم. اولویت چیزی است که برای آن وقت و پول بیشتری صرف میکنیم. به قول شهید بزرگوار، حاجقاسم سلیمانی، در بحرانها، فرصتهای بسیاری ایجاد میشود. با وضع تحریمها علیه ایران، فرصتهای بسیاری هم در کشور ایجاد شد.
ما در دوران تحریم امکان فروش منابع زیرزمینی همچون نفت را مثل سابق نداشتهایم؛ بنابراین آنچه که میتواند به ما برای افزایش تولید ناخالص ملی و درآمدزایی کمک کند، سرمایه انسانی ماست. ما باید بپذیریم که سرمایه انسانی، اصلیترین سرمایه ماست و برای آموزش نیروی انسانی، به آموزشهای مهارتی توجه ویژهای بکنیم. شاید مرسوم نباشد که من به عنوان یک مدیرکل استانی، درخواستی از ریاست محترم جمهور داشته باشم اما آرزو بر جوانان عیب نیست.
یک فرماندهی واحد برای کل سیستم آموزش درنظر بگیرید
ما در کشور شوراهای متعدد آموزشی داریم؛ از شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورای آموزش و پرورش تا شورای آموزش فنیوحرفهای؛ هریک از این شوراها با توجه به مقتضیات خود برنامهریزی میکنند و اتفاقی که در این میان رخ میدهد این است که ما شاهد یک برنامهریزی منسجم نیستیم که تمام شئون آموزش کشور را درنظر بگیرد. در کشورهای پیشرفته که تجربیات عمیقتری در حوزه آموزشهای مهارتی دارند، نظام آموزش غیررسمی و رسمیشان درهمتنیده است و یک فرماندهی دارد.
منِ برنامهریز در حوزه آموزش باید به اشتغال فرد هم بیندیشم. درخواست من از آقای رئیسی این است که یک فرماندهی برای کل سیستم آموزش رسمی و غیررسمی و متوسطه و عالی در نظر بگیرند. اگر این اتفاق بیفتد، ما باید فرهنگ کار را از مهدکودک به بچهها آموزش بدهیم. خواهش دوم این است که حرمت مشاغل را افزایش دهیم.
انتهای پیام/ح