اخبار استاناسلایدر

تزریق دز دوم واکسن معلمان و دانش‌آموزان تا بهمن‌ماه به 100 درصد میل می‌کند

گفتگوی بی‌رسانه با مدیرکل آموزش و پرورش استان

به گزارش بی‌رسانه، سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان، مدارس از ابتدای آذرماه به صورت حضوری و حسب مقتضیات مناطق، بازگشایی شدند و این‌بار بر خلاف نوبه‌های پیشین، مقاومت‌ها در برابر بازگشایی مدارس، اندک بود. به همین بهانه، در گفتگو با محمد دستورانی، مدیرکل آموزش و پرورش استان، آخرین وضعیت را در این خصوص جویا شدیم.

بی‌مقدمه شما را به مطالعه این مطلب دعوت می‌کنیم.

بی‌رسانه: آخرین داده‌ها درباره فعالیت حضوری مدارس را از زبان شما می‌شنویم.

ما از ابتدای مهرماه، آغاز سال تحصیلی جدید، در سه گام و بر اساس دو دستورالعمل شامل دستورالعمل 06 ناظر بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تهیه‌شده توسط وزارت بهداشت و دستورالعمل وزارت آموزش و پرورش که الگوی پیشنهادی بازگشایی مدارس است، اقدام به بازگشایی مدارس کردیم. بر این اساس سوم در مهرماه، مدارس روستایی و عشایری و مدارس کم‌جمعیت بازگشایی شدند؛ مدارس کم‌جمعیت مدارسی هستند که کل جمعیت آن کم‌تر از 50 نفر و جمعیت کلاس‌ها در آن کم‌تر از 15 نفر باشد.

333 مدرسه ما، عشایری، روستایی و کم‌جمعیت است و 18 هزار دانش‌آموزِ ما در این مدارس تحصیل می‌کنند. در استان، 96 هنرستان و دبیرستان داریم که از سوم مهرماه، دروس عملی آن‌ها به صورت حضوری ارائه می‌شود. در گام دوم، از 15 آبان‌ماه، مدارس متوسطه دوم را بازگشایی کردیم. گام آخر را در اول آذرماه برداشتیم، مدارس ابتدایی و متوسطه اول را به صورت حضوری بازگشایی کردیم.

امروز در معیت آقای استاندار از یک هنرستان و دو دبستان در سمنان بازدید کردیم. خوشبختانه وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی رضایت‌بخش بود و آقای استاندار هم در مصاحبه خود به شرایط مساعد رعایت پروتکل‌ها اشاره کردند. دانش‌آموزان، همه ماسک داشتند. با این وجود باید مراقبت بیش‌تری داشته باشیم. نتایج این بازدید، دلیلی بر آن نیست که شرایط همه مدارس ما مطلوب است.

ممکن است در برخی از مدارس ما هنوز اشکالاتی وجود داشته باشد اما در کلاس‌های تمامی مدارس مورد بازدید، یک پنجره باز وجود داشت. امروز تمامی مدارس استان به صورت حضوری دایر هستند. البته اعلام کرده‌ایم که بازگشایی حضوری مدارس به صورت تدریجی و اقتضایی است. به طور مثال  کلاس‌هایی با جمعیت 40 نفر داریم اما ظرفیت کلاس با رعایت پروتکل‌ها از جمله رعایت فاصله اجتماعی 2.25 متر، باید ده نفر باشد؛ در چنین کلاس‌هایی دانش‌آموزان یک روز در هفته می‌توانند حضور پیدا کنند.

هر دانش‌آموز 12 تا 18 سال و هر معلمی که از واکسن زدن امتناع کند و مدارک واکسیناسیون خود را به مدرسه ارائه ندهد، باید هر سه روز یک‌بار تست منفی خود را به مدرسه ارائه دهد و اگر این کار را نکند، باید از حضور آن‌ها در مدرسه جلوگیری شود و برای معلم برابر مقررات غیبت می‌زنیم و برخورد اداری می‌کنیم. خوشبختانه آموزش در مناطق عشایری، روستایی و دوردست کاملا حضوری است.

بعبارتی مناطقی که از دسترسی به برخی امکانات آموزشی(شاد) محروم‌اند، به دلیل جریان داشتن آموزش حضوری، عقب‌ماندگی نخواهند داشت. دانش‌آموزانِ ساکن در شهرها نیز به امکانات دسترسی دارند و از شبکه شاد استفاده می‌کنند. برخی از خانواده‌ها نیز برای فرزندان خود معلم می‌گیرند.

بی‌رسانه: شما در سال گذشته در جریان بازگشایی حضوری مدارس، اعلام کرده بودید که ستاد کرونای استان، موافق بازگشایی حضوری نبوده و نهادهای کشوری استان را ملزم به بازگشایی کرده‌اند؛ آیا ستاد کرونای استان، امسال موافق بازگشایی حضوری بوده است؟

بله ستاد استانی و ملی موافق بازگشایی حضوری کلاس‌ها بوده‌اند. شخص آقای رئیس‌جمهور هم هربار که در جلسات موضوع بازگشایی حضوری کلاس‌ها مطرح شد، فرمودند که شما کفه رعایت پروتکل‌های بهداشتی را سنگین‌تر کنید اما مدارس را بازگشایی کنید. واکسیناسیون هم در جامعه معلمان و هم در جامعه دانش‌آموزان با درصد بالایی انجام شده است.

تا این لحظه 87 درصد از دانش‌آموزان و 97 درصد از معلمان ما دز اول واکسن را دریافت کرده‌اند. درصد تزریق دز دوم پایین‌تر است اما در دستور کار است و در حال انجام. ما 213 معلم را شناسایی کرده‌ایم که نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده‌اند. 15 یا 16 نفر از آن‌ها به دلیل ابتلای به کرونا و لزوم گذشت چند هفته از بهبودی برای واکسیناسیون، نسبت به دریافت واکسن اقدام نکرده‌اند.

ما از مدارس خواسته‌ایم تا روز چهارشنبه فهرست والدینی که واکسن دریافت نکرده‌اند را در اختیار ما قرار دهند تا با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی، تدبیری در این خصوص بیندیشیم.

بی‌رسانه: شما در شهریورماه امسال اعلام کرده بودید که برای واکسیناسیون صددرصدی معلمان تلاش خواهید کرد؛ پیش‌بینی می‌کنید تا چه زمانی معلمان دو دز واکسن را تزریق کرده باشند؟

ما امروز بازدیدی از مرکز واکسیناسیون معلمان داشتیم. خوشبختانه انواع واکسن‌ها در این مرکز موجود بود و مراجعه‌کنندگان هر واکسنی را که تمایل داشتند، انتخاب می‌کردند. ممکن است نتوانم تاریخ قطعی واکسیناسیون صددرصدی معلمان را اعلام کنم. اما انتظار می‌رود تا نیمه آذرماه، واکسیناسیون دز اول معلمان و دانش‌آموزان به صددرصد میل پیدا کند.

شاید بتوان گفت که تا پایان بهمن‌ماه نیز تزریق دز دوم واکسن برای معلمان و دانش‌آموزان به صددرصد میل می‌کند. برخی از جاماندگان، تازه دز اول را تزریق کرده‌اند و دو تا سه ماه طول می‌کشد تا موعد تزریق دز دوم فرابرسد. بنابراین با هماهنگی‌هایی که با ستاد ملی و استانی کرونا و دانشگاه‌های علوم پزشکی خواهیم داشت، امیدواریم دز اول را تا نیمه آذرماه و دز دوم را تا دهه فجر، تکمیل کنیم.

بی‌رسانه: با وجود همه تدابیر، با خانواده‌هایی که فرزندان خود را به مدرسه نفرستند، چگونه تعامل خواهید کرد؟

حضور دانش‌آموزان در مدارس، الزامی است اما روش ما اقناعی است و نه اجباری. از مدارس خواسته‌ایم در این خصوص با خانواده‌ها گفتگو کنند. من به خانواده‌ها می‌گویم خود من فرزند دانش‌آموز دارم و او را به همین مدارس می‌فرستم؛ گمان نکنید ما برای شما تصمیمی می‌گیریم و برای خودمان تصمیم دیگری. وقتی با این رویکرد با خانواده‌ها صحبت می‌کنیم، قانع می‌شوند.

اما در صورت عدم اقناع خانواده‌ها، ما دانش‌آموزان را به شاد و آموزش تلویزیونی ارجاع می‌دهیم تا زمانی که شورای مدارس بتوانند خانواده‌ها را قانع کنند. حتی اگر خانواده‌ای لج‌بازی کند، با آن‌ها برخورد قهرآمیزی نمی‌کنیم. ما با خانواده‌ها مدارا می‌کنیم اما نمی‌توانیم مدارس را تعطیل کنیم. ارزیابی‌ها و ارزشیابی‌های ما نشان می‌دهد که دانش‌آموزان ما به ویژه در مقطع ابتدایی آسیب‌های فراوانی دیده‌اند.

وقتی دانش دانش‌آموزان مقطع اول ابتدایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، درمی‌یابیم که آن‌ها بعضا حتی حروف را به خوبی نمی‌شناسند؛ به ویژه دانش‌آموزان مدارس روستایی. ما امسال امتحانات را در همه دوره‌ها و پایه‌ها حتما حضوری برگزار می‌کنیم. از مدیران مدارس خواسته‌ایم که از اجتهاد در تعطیلی مدارس خودداری کنند. برخی از مدیران ما بی‌میل نیستند که مدارس تعطیل باشد و ممکن است به دانش‌آموزان جهت بدهند.

دانش‌آموزانی هم داریم که میل ندارند به مدرسه بروند. آن‌ها 20 ماه در خانه بوده‌اند و عادت به خانه‌نشینی پیدا کرده‌اند؛ تنبلی و چاقی، آفتی است که گریبان‌گیر این دسته از دانش‌آموزان شده است. دانش‌آموزان ابتدایی در 20 ماه گذشته در حوزه تحرک و تنفس آسیب دیده‌اند. برای این که این آسیب را کاهش دهیم، طرح ملی سواد حرکتی را در استان شروع کرده‌ایم که 30 درصد از دانش‌آموزان و 16 هزار نفر را تحت پوشش دارد.

بی‌رسانه: با توجه به این که بخش قابل توجهی از آموزش‌ها همچنان در شاد برگزار می‌شود، آیا آماری از شمار دانش‌آموزانی که تبلت یا تلفن همراه ندارند، در دست دارید؟

حدود 2 هزار و 500 نفر از دانش‌آموزان ما در حال حاضر تبلت و گوشی ندارند. وزارت آموزش و پرورش قول پرداخت 2 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه را به ما داده است. 4 هزار دانش‌آموز، تحت پوشش کمیته امداد هستند و 4 هزار دانش‌آموز دیگر تحت پوشش نیستند اما نیازمندند. در حال رایزنی برای رفع مشکل این دانش‌آموزان هستیم. خودمان 240 تبلت، بانک ملی 100 عدد و کمیته امداد هم 100 عدد تبلت خریداری کرده و توزیع کرده‌ایم.

بی‌رسانه: در طول دو سال گذشته، کدام مناطق استان، به لحاظ کیفیت آموزش بیش از سایر مناطق افت داشته‌اند؟

سرخه و میامی از لحاظ شاخص‌های آموزشی افت داشته‌اند. ما به طور ویژه برای این دو منطقه طرح «نصیب برابر آموزشی» را اجرا می‌کنیم. اخیرا مدیرکل مدارس روستایی و عشایری با همین نگاه به استان آمدند و بازدیدی از مدارس میامی و بیارجمند داشتند. به لحاظ کیفیت آموزشی، شهرستان دامغان وضعیت مطلوبی داشته است. پیش از کرونا، 91 درصد از دانش‌آموزان در امتحانات نهایی قبول می‌شدند.

نتایج امتحانات نهایی امسال، افت آن‌چنانی را نشان می‌دهد و افت نزدیک به 0.6 درصد بوده است. پیش‌تر رتبه ما در قبول امتحانات نهایی، سوم کشوری بود که این رتبه حفظ شد. در کنکور هم رتبه دوم ما حفظ شد.

بی‌رسانه: از میان جشنواره‌ها و برنامه‌های پژوهشی که در آموزش و پرورش برگزار می‌شود، از نگاه شما کدام برنامه‌ها واقعا به پیش‌برد دانش در این حوزه کمک می‌کنند؟

ما در زمره استان‌هایی هستیم که در حوزه پژوهش رتبه برتر کشوری دارند. جشنواره‌هایی مثل جشنواره تدریس فاخر می‌توانند کمک‌کننده باشند. ما بهترین تدریس‌ها را انتخاب و در سامانه‌های مربوطه بارگذاری می‌کنیم. به نظر من، کاربرد و کاربست این دست جشنواره‌ها بیش‌تر از سایر جشنواره‌هاست. ممکن است پژوهش‌هایی به صورت کتاب‌خانه‌ای انجام نشود اما این پژوهش‌ها چندان به کار آموزش و پرورش نمی‌آید اما اقدام‌پژوهی بسیار موثر است.

بنابراین به نظر من جشنواره تدریس برتر و اقدام‌پژوهی برای آموزش و پرورش بازدهی زودهنگام دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا