رسانه، میانبرِ مبارزه با فساد است
گفتگوی تفصیلی بیرسانه با معاون عمرانی استاندار سمنان
به گزارش بیرسانه، به تازگی فرصتی دست داد تا در گفتگو با محمد حمیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری سمنان، برخی از مسائل این حوزه را مورد واکاوی قرار دهیم. اعلام مواضع صریح و تأکید چندباره حمیدی بر مبارزه با فساد از نکات مهم این گفتگوست. بیمقدمه شما را به مطالعه این گفتگو دعوت میکنیم:
بیرسانه: جناب آقای حمیدی! متأسفانه معاون عمرانی پیشین استاندار، شخص استاندار پیشین و بسیاری از مسئولان که البته پارهای از آنها همچنان در مسئولیتهای پیشین حضور دارند، نگاه مثبتی به رسانه نداشتند و پاسخگو نبودند؛ نگاه شما به رسانه چگونه است؟
وقتی فرد متخلف به مراجع نظارتی و قضائی میرود، مدارک و مستندات بسیاری ارائه میکند و شاید آنقدر حرفهای باشد که نهایتا تبرئه شود؛ ضمن آن که برخورد با فساد از طریق این مراجع، روندی طولانی دارد اما رسانه، میانبرِ مبارزه با فساد است. اثرگذاری مبارزه با فساد از طریق رسانه بر دستگاههای اجرایی بسیار بالاست و فرد متخلف به واسطه اقدام رسانهای، از ارتکاب تخلف میهراسد.
مبارزه مستند و با نیت خیر با فساد از طریق رسانه بسیار موثر خواهد بود اما اگر رسانه بخواهد در حوزه تخریب وارد شود هم تیغ برندهای است. من مادامی که در این مسئولیت هستم، در شفافسازی حوزه عملکردم، هیچ محدودیتی نخواهم داشت. با سیاسیکاری هم میانهای نخواهم داشت. اگر مسئولی، ریگی به کفش نداشته باشد، از نقد رسانهها و حتی از بهتان نمیهراسد.
من از تخاطب با رسانهها در حوزه کاری خودم استقبال میکنم. ما برای پیشبرد اهدافمان در معاونت عمرانی، میتوانیم از همراهی رسانهها بهره ببریم؛ کما این که در مسأله کاروانسرای شاهعباسی، رسانهها میتوانند نقشآفرین باشند. کاروانسرا میتواند میراثی باشد که مردم را از سراسر کشور برای سفر به سمنان فرابخواند. اما انتظار من این است که اگر رسانهها در حوزه عمرانی گلایهای داشتند، ابتدا آن را با ما مطرح کنند و اگر قانع نشدند، هرآنچه که خواستند بنویسند.
اگر با طرحی-مثلا ساخت یک مجمتع در یکی از شهرها- مخالفت میکنیم، دلیل مخالفت ما را بپرسید؛ مثلا شاید از ما بشنوید که ما شهرها را فدای منافع افراد نمیکنیم. رسانههای حقیقتجو این ملاحظات را درک میکنند اما رسانههایی که منافع گروههای خاص را درنظر بگیرند یا پولی بگیرند و خبری بنویسند، نمیتوانند به ما کمکی بکنند. هم ما و هم رسانهها اگر در گرو منافع گروه و باند خودمان نباشیم، اگر سخن حقی شنیدیم باید آن را بپذیریم.
قدرت رسانه، هم در بعد مثبت و هم در بعد منفی، وحشتناک است و همراهی رسانهها میتواند به ما انگیزه بدهد.
بیرسانه: این مواضع از نگاه ما ارزشمند است. ما به شدت به معجزه نقد باور داریم و آن را کمکی برای مسئولان میدانیم. پرسش بعدی من این است: کدام اقدام از مجموعه اقداماتتان در مسئولیتهای پیشین را اقدامی موثر و در واقع یک دستاورد میدانید؟
من در گرگان و گنبد سه انتخابات برگزار کردهام و در کارم، اجازه دخالت به احدی را ندادم؛ از کار خودم هم راضی هستم. دوم این که تا آنجا که از دستم برآید، نمیگذارم، امور باری به هر جهت انجام شود و میکوشم کار مردم را انجام دهم.
جلوی رانتخواری در شهرداریها را میگیریم
بیرسانه: مهمترین وعده شما به مردم استان سمنان چیست؟
من تمام تلاشم را میکنم که برای تمامی ثبتنامیهای واجد شرایط در طرح جهش مسکن در استان سمنان زمین را تأمین و امور مربوطه را شفاف کنم. دوم این که تمام تلاشم را میکنم تا فساد را در شهرداریها کاهش دهم و با شفافسازی فرایندها، جلوی رانتخواری را بگیرم. خدمات شهرداری باید در اتاق شیشهای قرار بگیرد. تکرار میکنم، شفافیت جلوی رانتخواری را میگیرد.
من با جدیت برای توسعه شفافیت و حرکت بر مدار قانون در شهرداریها و شوراها خواهم کوشید. با هر تخلفی نیز برخورد خواهیم کرد. سوم هم این که پیشبرد پروژههای عمرانی را بر مبنای اولویتها پیگیری خواهیم کرد. از جمله، میکوشیم تا پیش از شهریورماه سال آتی، تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی را به بهرهبرداری برسانیم. بررسی همزمان دو مسأله تأمین آب و فرونشست زمین هم از اولویتهای ماست.
توسعه گردشگری و بومگردی از دیگر اولویتهای ماست. بافت تاریخی در استان سمنان در کشور یک برند محسوب میشود اما ما از آن چه استفادهای کردهایم؟ بیابانها نعمتهای تمامناشدنی خداوندند اما ما از آنها هیچ استفادهای نکردهایم. مگر کویرهای ما چه چیزی کم از کویر مصر دارند؟ رسانهها در این زمینه هم میتوانند به ما کمک کنند.
بیرسانه: مسائل حوزه گردشگری از دغدغههای اساسی ماست. این حوزه به رغم اقدامات انجامشده هنوز بکر است؛ امیدواریم شما خودروی گردشگری را در استان ما با سرعت بیشتری به حرکت درآورید. پرسش بعدی من در ارتباط با سند آمایش سرزمین استان است. مطابق نظر کارشناسان مستقلی که سند آمایش را مورد مداقه قرار دادهاند، این سند بیشتر یک آرزونامه است که نمیتواند مبنای عمل قرار بگیرد. آیا در ارتباط اقدامی خواهید داشت؟
من در گفتگو با مسئولان سازمان مدیریت این مسأله را بررسی خواهم کرد.
بیرسانه: در حوزه مسکن، آیا برنامهای برای گفتگوی موثر با بانکها برای تسریع در پرداخت تسهیلات خواهید داشت؟
بله قطعا. احداث بخشی از این مسکنها، بر عهده تعاونیهاست که آورده خود را در این طرح، به میدان میآورند. بخشی از این خانهها را بنیاد مسکن در روستاها میسازد و بخشی از این خانهها را بخش خصوصی میسازد. بخشی از عوارض شهرداریها در قبال اجرای این طرح نیز برای مردم رایگان است و باید توسط دولت پرداخت شود. ما باید مشکلات مربوط به این حوزه را حل کنیم.
نقاط حادثهخیز راهها را مطابق اولویتها اصلاح میکنیم
بیرسانه: امیدواریم فرایندهای مربوط به اجرای این طرح، سرعت بگیرد و شفاف شود. پرسش بعدی من در ارتباط با ایمنی نامطلوب در برخی از راههای استان سمنان است. ما در استان، یک «بمب جادهها» داریم که همان جاده نظامی است و یک «جاده مرگ» که مسیر سمنان-فیروزکوه است. بخش قابل توجهی از راههای روستایی در استان سمنان نیز ناایمن هستند و کشته میگیرند. برای این حوزه چه برنامهای خواهید داشت؟
طول راهها در استان سمنان بسیار گسترده و حدود 5 برابر گلستان است. طول راهها در گلستان، 20 هزار کیلومتر و در استان سمنان 100 هزار کیلومتر است. با وجود گستردگی راهها در استان و مشکلات مالی دولت، نمیتوانیم تمامی مشکلات مربوط به راههای استان را حل کنیم. اگر بگوییم همه مشکلات را حل میکنیم، سخنی به گزاف گفتهایم. ما در یک پژوهش علمی، نقاط پرتردد حادثهخیز را شناسایی و بسته به اعتبارات، رفع نقاط حادثهخیز را اولویتبندی خواهیم کرد.
البته در این که جادههای ما به جادههای مرگ تبدیل شدهاند، تنها جادهها مقصر نیستند. باید به لحاظ فرهنگی بر رفتار رانندگان تأثیر گذاشت. کسی که ساعت پنج صبح از تهران به مقصد مشهد مقدس حرکت میکند، خود را در عصر آن روز در مشهد تصور میکند و این باعث میشود که از سرعت خاصی، پایینتر نراند؛ این رویکرد میتواند موجب تصادف شود.
بیرسانه: رئیس پلیس راه استان معتقد است که کمبود مجتمعهای خدماتی بینراهی یکی از عوامل تصادفات در استان ماست.
همینطور است اما باید درنظر داشت که احداث این مجتمعها توجیه اقتصادی ندارد. لازم است عدهای در این مسیر هزینه کنند و با وجود ضررهای احتمالی، مقاومت کنند تا همگام با فرهنگسازیها، این مجتمعها هم توجیه اقتصادی پیدا کنند.
متخلفان از قانون در شوراها و شهرداریها را به هیأت تخلفات اداری معرفی میکنیم
بیرسانه: متأسفانه اوضاع شفافیت مالی در شهرداریهای استان مطلوب نیست. برای الزام به شفافسازی در شهرداریها از چه ابزارهایی استفاده خواهید کرد؟
شفافیت در شهرداریها، قانون است. قانون میگوید شورای شهر باید هر ششماه صورتهای مالی را منتشر کند. من حتما این موضوع را پیگیری خواهم کرد. با متخلفین از قانون در شوراها و شهرداریها حتما برخورد میکنیم.
بیرسانه: اگر در پایان ششماهه دوم سال، صورتهای مالی شهرداریهای استان به طور عمومی منتشر نشود، چه خواهید کرد؟
متخلفان را به تخلفات اداری معرفی میکنیم. این، قانون است.
از صدور مجوز کمیسیون ماده 5 برای پروژههای بیپشتوانه جلوگیری میکنیم
بیرسانه: برخی نسبت به کمیسیون ماده پنج نقدهای تندی دارند و معتقدند این کمیسیون، میتواند به محلی برای قانونی شدن امور غیرقانونی تبدیل شود! دیدگاه شما در این ارتباط چیست؟
گاهی برخی مجوزها به اصرار سرمایهگذاران یا لابیهای قدرت صادر میشود اما این پروژهها در میانه راه معطل میمانند. من دو سه جلسه اخیر کمیسیون ماده پنج، از صدور برخی مجوزها جلوگیری کردهام. به طور مثال، در شرایطی که دولت باید آب، برق و گاز شهرها و روستاها را تأمین کند، نمیتوان به پروژهای در بیابان، آب و برق و گاز اختصاص داد. از بیتالمال نمیتوان به نفع افراد هزینه کرد.
گاهی که جلوی صدور این مجوزها با سرانجام مشخص را میگیریم، برخی میگویند چرا با سرمایهگذاری مخالفت میکنید در حالی که من به مدیران گفتهام، در قبال سرمایهگذاران، قانون را خم کنید اما آن را نشکنید. ما نمیگذاریم پروژههایی که یقینا در میانه راه معطل میمانند، آغاز شوند. از طرفی، ابعاد پروژهها را بررسی میکنیم. مثلا میپرسیم که چرا به پروژهای که به یک هکتار زمین هم نیاز ندارد، 4 هکتار زمین اختصاص دادهاید؟
اخیرا از میراث فرهنگی خواستم تا در صدور یک مجوز بازنگری کند. وقتی سرمایهگذار با خود من ملاقات کرد و استدلالهای مرا شنید، قانع شد که عدم صدور مجوز، به نفع خود اوست. ما خودمان را به جای سرمایهگذاران میگذاریم و نمیخواهیم آنها بعدا به مشکلی بربخورند که نتوانیم آن مشکل را حل کنیم. از طرفی با تغییر کاربریهایی که منافع عمومی را تهدید میکند مخالفت خواهیم کرد.
ما میکوشیم برای تمامی پروندههای کمیسیون ماده 5، وقت کافی بگذاریم و پروندهها را بهروز کنیم. به مدیران گفتهام، پروندهای که خودتان را قانع نمیکند به کمیسیون ماده 5 نیاورید. اگر اقدامی واقعا شدنی نیست، با استدلال آن را با مردم در میان بگذارید.
احداث و تکمیل آزادراه حرم تا حرم در دستور کار قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) است
بیرسانه: دیدگاهتان را درباره آزادراه حرم تا حرم میشنویم.
احداث و تکمیل 115 کیلومتر از این آزادراه در مسیر گرمسار تا سمنان، توسط قرارگاه خاتمالانبیاء(ص) در دستور کار است. قطعه اول این مسیر، 30 کیلومتر از گرمسار تا آرادان، قطعه دوم، 60 کیلومتر از آرادان تا سرخه و قطعه سوم شامل 25 کیلومتر در مسیر سرخه تا سمنان است.