آب تا 10 سال آینده به استان منتقل نشود، ناگزیر به جابجایی جمعیت خواهیم بود
گفتگوی بیرسانه با معاون عمرانی استاندار سمنان
پیشتر چند بخش از گفتگوی بیرسانه با معاون عمرانی استاندار سمنان را از نظر گذراندهاید. در بخش حاضر، توضیحات محمد حمیدی، معاون استاندار را درباره آخرین وضعیت سد فینسک، کمک صنایع به شهرها و وضعیت راهآهن سمنان میخوانید:
بیرسانه: در خصوص سد فینسک اوضاع چگونه است؟
با توجه به اقلیم خشک سمنان، احداث سد فینسک حقیقتا یک ضرورت است. بیش از 50 درصد از آب شرب سمنان، مهدیشهر و سرخه، از طریق چاههای زیرزمینی تأمین میشود و با توجه به کاهش نزولات جوی، میزان آبدهی چاهها و قنوات، روزبهروز کاهش مییابد. ما ناگزیریم که از آبهای سطحی استفاده کنیم، درغیراینصورت باید جمعیت به جای دیگری منتقل شود.
تکرار میکنم، اگر تا ده سال آینده، اقدامی برای انتقال آبهای سطحی به سمنان صورت نگیرد، قطعا باید جابجایی جمعیت صورت بگیرد.
بیرسانه: در برخی از استانها صنایع به مدیریت شهری کمکهای بسیاری میکنند اما ظاهرا این کمکها در استان ما چندان پررنگ نیست. برای اتصال هرچه وثیقتر صنعت و مدیریت شهری برنامهای وجود دارد؟
طبق قوانین مرتبط با آلایندگی محیطزیست، عوارضی از برخی صنایع آلاینده دریافت میشود. صنایعی که در حاشیه شهرها قرار دارند باید به نوعی به شهرداریها کمک کنند و البته کموبیش هم این کار را میکنند. در سمنان این کمکها کانالیزه نیست. ضمنا بسترهای قانونی محکمی نیز برای کمک گرفتن از صنایع در حوزه عمران شهری وجود ندارد. از طرفی صنایع، با رکود مواجهاند.
در چنین شرایطی، کمک گرفتن از صنایع، قدری دشوار است. بنابراین تمرکز ما بر اجرای قوانین مرتبط با آلایندگی محیطزیست و اخذ عوارضهای مربوطه است.
بیرسانه: متأسفانه وضعیت راهآهن در استان سمنان به گونهای است که نمیتوان با قطار مسافرتهای دروناستانی انجام داد. از طرفی از مرکز استان برای بسیاری از نقاط بلیت وجود ندارد. ظرفیت قطارهای محلی نیز چندان مطلوب نیست. دیدگاه شما در این خصوص چیست؟
با توجه به این که تقاضا برای این سفرها، کم است، ظاهرا برقراری این سفرها برای شرکتهای مربوطه، توجیه اقتصادی ندارد. با این وجود من این موضوع را پیگیری خواهم کرد.