اخبار استاناخبار ویژهاسلایدر

سهم نقائص خودرو و راه در تصادفات!

گفتگوی بی‌رسانه با رئیس پلیس راهور استان

به گزارش بی‌رسانه، به تازگی فرصتی دست داد تا در گفتگو با سرهنگ موسی بزرگی، برخی از مسائل مرتبط با پلیس راهور در استان را مورد بررسی قرار دهیم. آن‌چه می‌خوانید بخش اول این گفتگوست.

بی‌رسانه: چنان‌که مستحضرید آمار تصادفات در استان ما بالاست؛ با بررسی تصادفات نوروز امسال، آیا برآوردی درباره سهم تأثیر مشکلات خودروها در سوانح احصاء شده است؟ اگر پاسخ مثبت است، در مجموع چند درصد از تقصیرها متوجه نقص فنی خودروها بوده است؟

بگذارید سخنتان را اصلاح کنم؛ در حوزه درون‌شهری، آمار تصادفات در استان بالا نیست و ما در زمره استان‌های برتر کم‌تصادف در حوزه درون‌شهری هستیم. نکته مهم دیگر آن که در سال 98، در 27 فقره از تصادفات، سهم تقصیر سازمان‌های مربوطه را احصاء کرده‌ایم. در سال 99، 30 مورد و در سال 1400 نیز 34 مورد سهم تقصیر سایر سازمان‌ها را چه در حوزه خودرو و چه در حوزه راه مشخص کرده‌ایم.

ما به عنوان کارشناس و به عنوان کسانی که بر سر صحنه تصادفات حاضر می‌شویم، اگر باز نشدن کیسه هوا یا آتش‌سوزی را مشاهده کنیم، قطعا سهم تقصیر شرکت‌های سازنده خودرو را  بدون تعارف مشخص می‌کنیم. اگر تشخیص بدهیم که نقص خودرو سبب شده که تصادف، شدت پیدا کند و موجب مرگ یا جراحت راننده و سرنشینان خودرو شود، حتما وظیفه خود می‌دانیم که طبق قانون عمل کنیم.

اگر در بررسی تصادفات روشن شود که واژگونی یک خودرو بر اثر ترکیدگی یک لاستیک نو صورت گرفته است، ما قطعا نقش واحد تولیدکننده لاستیک را احصاء خواهیم کرد.

بی‌رسانه: دیدگاه کلی پلیس راهور استان درباره کیفیت خودروهای تولیدی در استان اعم از خودروهای سنگین و سواری چیست؟ آخرین تذکرات ارائه‌شده توسط پلیس به خودروسازان استان در چه حوزه‌هایی بوده است؟

در این حوزه در گذشته نواقصی وجود داشت. به طور مثال، در مقطعی به دلیل نقائصی که منجر به آتش‌سوزی اتوبوس‌ها می‌شد، برای شرکت عقاب با همکاری همکارانمان در ناجا، دستور توقف شماره‌گذاری را صادر کردیم. خوشبختانه در حال حاضر در حوزه تولید اتوبوس و خودروهای سنگین مشکل خاصی وجود ندارد و موردی از نقائص هم گزارش نشده است.

من درباره خودروهای ایران‌خودرو و سایپا خیلی اظهارنظر نمی‌کنم. همه، شرایط این شرکت‌ها را می‌دانیم. سیستم ایمنی این خودروها و استحکام بدنه آن نقائصی دارد. وقتی یک خودروی ایمن خارجی چپ می‌کند، آسیب به بدنه خودرو منجر به فوت فرد نمی‌شود؛ مگر آن که آسیب آن‌قدر شدید باشد که خودرو پرس شود! دغدغه ریاست محترم جمهور در جلسه کمیسیون عالی ترافیک کشور، ایمنی خودروها و حفظ جان مردم بود.

اصطلاحی که ریاست محترم پلیس راهور کشور بکار بردند این است که ما چرا باید ارابه مرگ تولید کنیم؟ ارتقاء ایمنی خودروها بایستی از طریق مرکز و وزارتخانه‌های مربوطه مورد پیگیری قرار بگیرد. سازمان‌های مربوطه باید در این زمینه اظهارنظر کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا